Het verschil tussen GIF- en Flash-banners

GIF

GIF is een bestandsindeling voor opslag van afbeeldingen in digitale vorm. GIF heeft ook de mogelijkheid verschillende beelden achter elkaar op te slaan in hetzelfde bestand waardoor eenvoudige animatie mogelijk is. Het belangrijkste nadeel van GIF is dat er slechts 256 kleuren in het 8 bits pallet worden opgeslagen. Dat maakt het voor gebruik van afbeeldingen met veel kleuren, vooral bij foto's, ongeschikt. Bij een afbeelding (1 frame) worden alle pixels apart in het raster opgeslagen en bij een animatie wordt zelfs in elk frame een aparte afbeelding opgeslagen waardoor de bestandsgrootte snel toeneemt. Daarom zijn GIF-banners alleen geschikt voor eenvoudige animaties met harde overgangen. GIF wordt in alle internetbrowsers ondersteund.

Flash

Flash heeft als voordeel dat er uit een kleurenpallet van 16,7 miljoen kleuren kan worden gekozen. Hoewel er in de praktijk door compressie 'slechts' enkele tienduizenden kleuren worden opgeslagen, zijn dit er nog steeds veel meer dan de eerdergenoemde 256 kleuren waardoor foto's er veel mooier uitzien. Flash ondersteunt naast het bitmap raster formaat, dat vrij veel kilobytes in beslag neemt, ook een andere benadering, de vector-indeling.

Een vector-afbeelding bestaat niet uit een raster. De afbeelding wordt getekend aan de hand van wiskundige formules. Om bijvoorbeeld een horizontale lijn te tekenen hoeft niet elke pixel van de lijn te worden opgeslagen zoals bij een GIF bestand. Slechts twee punten worden opgeslagen; het punt waar de lijn start en het punt waar de lijn eindigt.

Daarnaast heeft Flash de mogelijkheid audio, video en interactie toe te voegen. Denk aan een spel, quiz of invulformulier. Dit maakt Flash ideaal om geanimeerde banners in te ontwikkelen.

Om Flash-banners aan bezoekers te kunnen tonen dienen ze een zogenaamde Flash-player op hun computer of mobiele telefoon te hebben geïnstalleerd.



Reageren? Stuur een mail naar info@mediago.nl

© Bannerstudio